A világgazdasági és katonai stratégiai versenyben egyaránt kulcsfontosságú északi-sarki térségben immár tagadhatatlanul jelentős az Egyesült Államok lemaradása az oroszok mögött, amit már maga Obama elnök is kénytelen volt szóvá tenni.
Az orosz gazdasági és katonai tervekben egyaránt a prioritások közé sorolják már évek óta az ország északi-sarki területeinek fejlesztését és a nemzetközi jogilag az ország gazdasági térségéhez tartozó terület folyamatos növelését, amely a térség ásványkincsei kitermelésének kizárólagos jogát biztosítja. Ehhez logikusan kapcsolódónak tartják a sarkkör katonai biztosítását – nemcsak sorra építik újjá a Szovjetunió felbomlásával bezárt támaszpontokat és emelnek újabb bázisokat, de alapvető átszervezéseket hajtanak végre a szárazföldi, légi és tengerészeti erőknél.
sar
Ezek olyan mélyrehatóak, hogy már folyik a különleges sarki időjárási viszonyoknak megfelelő egyenruhák és fegyverek gyártása és az ezeket használó speciális erők gyakorlatoztatása is.
Mind a gazdasági, mind a katonai érdekek érvényesítésének legfontosabb eszköze azonban ezen a különleges területen a tengerjárást biztosítani képes jégtörő hajó. Ezekből jelenleg Oroszország rendelkezik a világon a legnagyobb flottával: hat atom- és 20 dízel-elektromos meghajtású jégtörővel, emellett 16, nehéz jégviszonyok között is használható teherszállítóval, további 11 építése vagy tervezése pedig folyamatban van. Már megkezdték az északi-tengeri hajózási útvonal használhatóságát hónapokkal meghosszabbító, megerősített törzsű hajók sorozatgyártását. Idén lefektették a dízel-elektromos jégtörő flotta zászlóshajója, az Ilja Muromec törzsét – amely egyáltalán nem mellesleg az Északi Hadiflotta segédhajója lesz -, ebből a típusból négy darabot építenek.

jt

Mint a Russia Beyond the Headlines beszámolt róla, a szentpétervári Krilov állami kutató központban már megkezdték egy új szuper-atomjégtörő kifejlesztését, a tervek már el is készültek. Az ideiglenesen Lider (Vezető) nevet viselő jégtörő egész évben hajózhatóvá teszi az Arktiszt, akár az Északi Sarkon, vagyis éppen az eddig áthatolhatatlan jégmezőkön át. A több mint 200 méter hosszú, 120 megawattos teljesítményű óriás 50 méter széles, merülése 13 méter és több mint 4 méter vastag jégrétegben képes haladni.

haj

A több mint 20 orosz jégtörővel szemben az Egyesült Államok csupán kettővel rendelkezik, ezért a Fehér Ház bejelentette, hogy felgyorsítják új jégtörők építését és nehéz jégtörőket is rendelnek. Jelenleg csak két ilyenjük van, a Polar Star és a Healy, de közülük is csak az első használható egész évben – van ugyan egy testvérhajója, a Polar Sea, ami azonban 2010 óta súlyos motorhiba miatt kikötőben vesztegel.
A hajók gyors beszerzését pedig eleve lehetetlenné teszik az előírások. A parti őrségnek, amelynek ez a hatáskörébe tartozik, tíz évre van szüksége az engedélyeztetéstől a munka befejezéséig. A másik probléma természetesen a pénzhiány. Egy új jégtörő kifejlesztésének induló költsége 1 milliárd dollár, ez megfelel a parti őrség teljes 2015-ös beszerzési keretének. Barack Obama elnök ezért arra kérte a kongresszust, hogy tegyék lehetővé egy két évvel felgyorsított jégtörő-építési program végrehajtását. Amerikai politikusok sora hívja fel a figyelmet a térség gazdasági jelentőségére, míg mások azt emelik ki, hogy az oroszok a hidegháború óta itt összpontosítják legnagyobb katonai fejlesztéseiket – 10 régi és 4 új támaszpontot nyitnak meg.

http://www.balrad.com/2015/10/06/az-oroszok-ujabb-fronton-kerekednek-felul-az-usa-n/